Зі смаком шоколаду

  • Друк

Урок зі смаком шоколаду.

ТЕМА: Безсполучникове складне речення. Смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення.

Мета: познайомити учнів з особливостями складних безсполучникових речень, розглянути типи відношень між їх частинами, звернути увагу на спільність і відмінність відношень між частинами у безсполучниковому та складносурядному і складнопідрядному реченні, формувати вміння вирізняти складні безсполучникові речення серед інших складних речень у тексті; розвивати логічне мислення учнів, уміння аналізувати матеріал та робити висновки; виховувати почуття прекрасного, вишуканого, естетичний смак.

Тип уроку:засвоєння нових знань.    

   

       Методи і прийоми:робота в групах, інтерв’ю журналіста з дієтологом, творче завдання, рекламні ролики, бліц-опитування, шоколадне дерево.

         Обладнання:роздатковий матеріал, підручник, наочність, схеми, мультимедійна дошка.

Даруйте шоколад, і світ стане кращим!

(Джон Тулліус)

ХІД   УРОКУ

І .Організація класу

ІІ. Актуалізація опорних знань

Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати складне речення, більше дізнаємося про ще один різновид таких синтаксичних одиниць. Але спершу давайте укладемо схему та пригадаємо:

-         Яке речення називається складним? ( У якому дві або більше граматичні основи )

-         На які види поділяються складні речення і за якими критеріями?

-         Які речення називаються складносурядними? ( Частини яких рівноправні за змістом і граматично та поєднуються сурядними сполучниками )

-         Які типи зв’язків існують між частинами складносурядного речення?

-         Які речення називаються складнопідрядними? (Нерівноправні за змістом і граматично та з’єднані підрядними сполучниками )

-         Які є різновиди складнопідрядних речень? ( Означальні, з’ясувальні, обставинні )

-         Вкажіть види складнопідрядного речення з підрядними обставинними частинами.(Місця, часу, мети, умови, причини, способу дії і ступеня, порівняльні, наслідку, допустові)

-         Які є різновиди складнопідрядних речень з кількома підрядними?    

( Послідовна підряднісь,однорідна та неоднорідна)

Укладання схеми «Складне речення»

                                    

                                     СКЛАДНЕ

                                       РЕЧЕННЯ

                                                              

   Сполучникове                                         Безсполучникове

                                        

ССР                     СПР                                         БСР

                                                                    

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Сьогодні на уроці перед нами такі завдання:

Дізнатися про:  

-         особливості безсполучникових складних речень;

-         смислові відношення між частинами у безсполучниковому складному реченні.

Навчитися:

-         знаходити в тексті безсполучникові складні речення;

-         визначати смислові відношення між частинами безсполучникових складних речень.

     Зверніть увагу на епіграф нашого уроку. Сьогодні ми з вами будемо творитипрекрасне і смачне. Тому у нас буде урок зі смаком шоколаду, оскільки ми поведемо мову про всім такий відомий і улюблений з дитинства шоколад, що чарує своїм неперевершеним смаком насолоди, від якої, хоч раз спробувавши, вже не можливо відірватися.

  1. 1.Перегляд відео «Історія шоколаду»

Отже, як ви вже, мабуть, зрозуміли, всі речення нашого уроку будуть зі смаком шоколаду.

  1. 2.Робота з підручником

А зараз попрацюємо з підручником, прочитайте визначення БСР.

-         Які речення називають безсполучниковими?

-         За характером смислових відношень на які групи вони поділяються?

Найкраще смакувати шоколадні солодощі з друзями, або в родинному колі.

Виконаємо вправу 289 та дізнаємося про моральні цінності із прислів'їв різних народів світу, також визначимо смислові відношення у цих реченнях.

  1. 3.Робота з таблицею ( пояснення вчителя)
З однорідними частинами
  • одночасність ромат гарячого шоколаду сприятливо діє на психіку людини, він уповільнює процес старіння.)
  • послідовність (Фабрика запрацювала, шоколад виготовляють смачний, люди задоволені своєю роботою.)
  • зіставно-протиставні(Неімператор посадивкакао-дерева –чарівник так зробив.)
 
 

З неоднорідними частинами

  • Наслідкові (Даруйте всім шоколад-світ стане щасливішим.)
  • причинові( Імператору ацтеківкакао подавали взолотому кубку: він не пив інших напоїв.)
    • Умовні (З’їв смачну шоколадку-купи ще дві.)
 
  • Часові (Шоколадом смакують-я спостерігаю.)
  • Доповнювальні(Науковці стверджують : древня цивілізація ольмеків вперше спробувала напій із какао-бобів.)
  • Пояснювальні (Шоколад має лікувальні властивості: він запобігає хворобам серця, стимулює травлення, покращує функціонування головного мозку.)

 

  1. 4.Синтаксичний розбір речення (біля дошки)

Колись індіанці Америки, не вміючи готувати шоколад, пили кавовий напій, його виготовляли з переброджених плодів какао.

-         Підкресліть граматичну основу в кожному реченні. Визначіть смислові відношення.

  1. 5.Встановити відповідність між реченнями та смисловими відношеннями.
  2. Какао полюбляли, його оспівували в піснях і легендах. (одн.) 2. Одна з них розповідає: колись серед народу жив чарівник Кветцалькоатль. (пояснення). 3. Він посадив велику кількість какао-дерев, бережно доглядав їх. (просте) 4. З чудових плодів люди почали готувати напій, він додавав їм сили та мудрості. (послід.) Споглядаючи на результат своєї праці, Кветцалькоатль став дуже гордитися – боги покарали його за це, позбавивши розуму. (наслідок) У безумстві чарівник зруйнував свій сад: чарівні дерева його згубили. (причини) Уціліло лише одне какао-дерево – росте воно і досі, даруючи людям радість. (часу)
  3. 6.Дослідження-трансформація.

( Робота в парах. Пропонуються речення, їх потрібно трансформувати у БСР, розставити розділові знаки, визначити смислові відношення).

     1. Цивілізація індіанців майя прийшла на зміну ольмекам , і вони почали готувати напій із бобів какао-дерева.

     2. Пізніше на землі індіанців прибули могутні іспанські конкістадори, які швидко освоювали чудеса цього світу, привчилися і до шоколадного напою.       3. У Франції, наприклад, на сніданок гарячий шоколад подають у тарілках для супу, бо так зручно вмокати в нього знамениті круасани.

       7. Індивідуальна робота

Серед поданих речень знайти безсполучникове,розставити розділові знаки, вказати смислові зв’язки, накреслити схему.

1. Імператору ацтеків какао подавали в золотому кубку бо він не пив інших напоїв. 2. Шоколад є не тільки смачним але і корисним для людей які займаються інтелектуальною діяльністю.3.Медики стверджують чоловіків шоколад заспокоює набагато сильніше, ніж жінок.

     8. Інтонаційний практикум.

Робота з підручником ( правило с.166)

Прочитати речення вголос, правильно їх інтонуючи. Назвати вид інтонації та накреслити схему, визначити смислові відношення.

         Шоколад має лікувальні властивості: він запобігає хворобам серця, стимулює травлення, покращує функціонування головного мозку. Чашка шоколаду в день допомагає зберегти красу, корисною вона є для інтелектуально діяльнісних людей. Вживання шоколаду тричі в місяць – продовження життя майже на рік.

8.Інтерв'ю журналіста із дієтологом про користь шоколаду.

    Моє перше вам запитання. Скажіть, будь ласка, чи правда , що коли людина з’їдає шматочок шоколаду, то отримає велику радість та піднімається у неї настрій?

Дієтолог.Так, це правда. Відомо, що, потрапляючи в організм людини какао-масло, вивільняє гормон ендорфін, який дає насолоду, завдяки цьому гормону, людина відчуває відчуття щастя. Шоколад – це відмінний антидепресант. Він стимулює викид ендорфінів, які покращують настрій.

    Чи містяться в шоколаді такі мікроелементи та вітаміни , які покращують роботу нашого організму та оздоровлюють його?

Дієтолог.У какао-бобах міститься магній, який підвищує стійкість людини до стресів, покращує пам'ять, імунітет і нервову систему. Якщо вживати в день 40 грам чорного шоколаду, то це зможе нормалізувати артеріальний тиск і зміцнить судини серця, допомагає уникнути закупорки коронарних судин, знизить рівень холестерину, розвиток злоякісних пухлин і буде справжньою профілактикою атеросклерозу. У шоколаді міститься вітаміни РР, В1, В2, мікроелементи - натрій, калій, кальцій, магній і залізо. А зовсім недавно англійські вчені встановили, що шоколад допомагає при кашлі. За змістом протеїнів, кальцію плитка шоколаду перевершує порцію бананів, апельсинів, яблук, порцію овочевого салату з моркви. Масло какао, що міститься в шоколаді, добре діє на зуби. Зуби обволікає маслозахисною плівкою, яка оберігає їх від руйнування, від зовнішніх пошкоджень, і знищує хвороботворні бактерії. Шоколад представляє захист, а не загрозу зубам.

    Чи можна завдяки шоколаду позбутися зайвої ваги? Чи це неможливо?

Дієтолог.За п'ять днів шоколадної дієти ви зможете позбутися від 3 до 6 кг. Така дієта може зажадати великої сили волі. На день потрібно з'їдати від 80 до 100 грам гіркого шоколаду, запиваючи його чорною кавою без цукру. Відразу після шоколаду не хочеться їсти, а кава буде добре впливати на спалювання жирів. Енергетична цінність продукту велика, але не величезна. Шоколадні калорії засвоюються організмом, і потім моментально.

9. Творче моделювання.Прослухавши інтерв’ю про користь шоколаду,продовжіть безсполучникове речення за поданим початком.

vЧорний шоколад…..,

vЯ полюблюю шоколад:

vКупувати шоколад -

V.   Закріплення знань, умінь, навичок

1. Конкурс рекламних слоганів.

       Скласти рекламу шоколадних плиток: «Корона», «Світоч», «АВК», використовуючи БСР.

VІ. Підсумок уроку.

  1. Учні виходять до дошки і записують на шоколадному дереві про те, що нового дізналися про БСР.

Миз’ясували...

Навчилися...

Отримані знання мені потрібні для...

Хочеться подякувати Вам за роботу на уроці. Тільки не знаю, як правильно сказати: «Дякую» чи «Спасибі»? Ви як думаєте, чи є в українській мові слово «спасибі»?

Культура мовлення

Експрес-урок О.Авраменка №163 «Чи є в українській мові слово «спасибі».

Тож спасибі Вам за роботу на уроці, красно дякую за старання.

І запам’ятайте: «Мудрий не той, хто багато знає, а той, чиї знання корисні».

Бажаю, щоб знання, отримані на уроці, були Вам корисні.

           VІІ. Домашнє завдання

  1. Вивчити теоретичний матеріал підручника на с.163-166.
  2. Достатній рівень: виконати вправу 293.
  3. Написати твір-мініатюру за темою «Даруйте всім шоколад – світ стане щасливішим!», використовуючи БСР.

   І насамкінець, ми так багато говорили сьогодні про шоколад, що напевно вам усім хочеться його скуштувати, тому я з радістю вас пригощаю шматочками ось цього шоколаду. І нехай почуття щастя ніколи не покидає вас! Нехай у вас усе буде в шоколаді!